Verschillen met Curacao en Nederland - Reisverslag uit Koudekerk a/d Rijn, Nederland van Maaike Berghuis - WaarBenJij.nu Verschillen met Curacao en Nederland - Reisverslag uit Koudekerk a/d Rijn, Nederland van Maaike Berghuis - WaarBenJij.nu

Verschillen met Curacao en Nederland

Door: Maaike Berghuis

Blijf op de hoogte en volg Maaike

07 Juni 2018 | Nederland, Koudekerk a/d Rijn

Voordat ik naar Curaçao ga moet ik ook naar een aantal voorbereidende lessen, waarin wij meer leren over het land waar wij naartoe gaan. Voor de 1e les moesten wij verschillen opzoeken over het land in het algemeen en de bevolking. Ik ben hiervoor hard gaan zoeken op internet en heb een aantal dingen aan een collega gevraagd die van Curaçao komt.
Curaçao heeft 159.999 inwoners, dat is ongeveer 5x zo weinig inwoners als in Amsterdam. Op curaçao betalen zij niet zoals in Nederland met de euro, maar met de Antilliaanse gulden (ANG). 1 ANG staat gelijk aan ongeveer €0.50. Ook met het openbaarvervoer is het anders geregeld op Curaçao. Het openbaarvervoer schijnt hier niet heel betrouwbaar te zijn en zij kennen alleen de bus, naast de auto en de fiets.
De inwoners van Curaçao zijn over het algemeen erg positief ingesteld en klagen weinig. In Nederland is dit wel anders, waar de mensen al klagen over het weer. De mensen op Curaçao zijn ook erg gastvrij. Als iemand om 4 uur op bezoek komt, betekent dit automatisch dat iemand mee-eet. Een collega van mij die van Curaçao komt vertelde dat er niet zoals in Nederland alleen voor het gezin gekookt wordt, maar er gewoon een grote pan gemaakt wordt, zodat er altijd iemand mee kan eten. Op Curaçao doet iedereen het ook rustig aan. Zij hebben niet voor niets de mentaliteit: ‘Als het vandaag niet lukt, dan maar morgen’. Deze mentaliteit komt mede door het warme weer.
De familiebanden voor de mensen op Curaçao zijn ook belangrijk. Zij hebben alles over voor hun familie. Met een verjaardag of feestdag is het heel normaal om spontaan langs te gaan bij iemand. Dit is een groot verschil met Nederland, omdat je daar vaak van te voren moet bellen of je langs kan komen.
Mocht jij mijn blog nou lezen en zeggen hier klopt geen barst van of je bent nog iets vergeten? Plaats hieronder dan een reactie, zodat ik dit aan kan passen op mijn blog. Ook vind ik het interessant om nieuwe dingen te leren over Curaçao, zodat ik weet wat ik kan verwachten als ik op buitenlandse stage ga.
-xxx- Maaike

  • 26 November 2021 - 09:51

    Ee:

    bedankt voor dit verslag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Voor mijn hbo-v stage ga ik samen met een vriendin naar Curaçao voor 10 weken

Actief sinds 25 Mei 2018
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 5858

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2018 - 05 November 2018

1 update Curacao

21 September 2018 - 02 November 2018

Buitenlandse stage Curacao

Landen bezocht: